Wikia

USS New Mexico (BB.40)
NM

USS New Mexico in 1942.

Type Slagschip
Land van herkomst Verenigde Staten
Bouwfirma New York Navy Yard (Brooklyn Navy Yard)
Ontwerp
Productie (kiel / te water / in dienst) 1915 / 1917 / 1918-1946
Gebruiker(s) US Navy
Specificatie

Afmetingen (lengte/breedte/diepgang) 190 m. / 32,3. m. / 9,1 m.
Bepantsering Gordel: 203–343 mm., Barbettes: 330 mm., Torens: Voorkant: 457 mm., Zijkant: 229–254 mm., Bovenkant: 127 mm., Achterkant: 229 mm., Commandotoren: 292 m., Dek: 89 mm.
Bewapening 12x 14"/50 caliber (356-mm) kanons, 14x 5"/51 caliber (127-mm) kanons, 8x 3"/50 caliber (76-mm) kanons, 2x Mark 15 533-mm torpedobuizen.
Vliegtuigen
Voortstuwing 9x Babcock & Wilcox boilers van 20.500 kW (27.500 pk), turbo-electric transmissie naar vier schroeven.
Waterverplaatsing 32.000 ton
Snelheid/Bereik 21 knopen / 14.800 km
Bemanning 1084
Einde Verkocht als schroot in 1947.

De kiel van de USS New Mexico (BB.40) werd op 14 oktober 1915 gelegd op de marinewerf van New York. De tewaterlating vond op 13 april 1917 plaats. Het schip was het eerste van de uit drie schepen bestaande New Mexico klasse. De twee andere schepen waren de USS Mississippi (BB-41) en de Uss Idaho (BB.42). Het eerste werd in januari 1917 te water gelaten en het tweede in juni 1917.

De New Mexico klasse schepen hadden tal van nieuwe voorzieningen die op verschillende voorgaande schepen al met succes waren beproefd, zoals het hoofdgeschut dat uit 12 14-inch kanons bestond. Deze was van de eerder gebouwde Pennsylvania klasse afgekeken. De New Mexico klasse schepen hadden ook een waaierboeg die het gedrag bij zware zeegang sterk verbeterde. De secundaire bewapening van klasse bestond uit 14 5-inch kanons. Deze waren geïnstalleerd op de dekopbouw in plaats van alleen bij de boug en op de achterzijde.

De eerste grote reis van de New Mexico was het escorteren van de USS George Washington met aan boord de Amerikaanse president Woodrow Wilson. Deze keerde na het vredesoverleg in 1919 vanuit Versailles terug. In juli van dar jaar werd het slagschip het vlaggenschip van de Amerikaanse vloot in de Stille Oceaan. In de daaropvolgende periode van twaalf jaar bevoer het vaartuig verscheidene delen van de Stille Oceaan en maakte reizen naar de Caribische Zee en Zuid Amerika. In 1925 maakte de New Mexico een tocht naar Australië en Nieuw-Zeeland.

Tussen maart 1931 en januari 1933 onderging het schip een uitgebreide opknapbeurt. Daarna vertrok de New Mexico opnieuw naar de Stille Oceaan. De oorspronkelijk kooimasten voor, midden enop het achterschip waren vervangen door een modernere mast met een torenstructuur. Verder was de romp voorzien van een extra bescherming tegen torpedo's en werd de romp midscheeps verbreed. Door dit laatste werd de waterverplaatsing vergroot met een extra 1000 ton.

Vanwege de snelle verslechtering van de betrekkingen tussen de Verenigde Staten en Japan in 1940 werd de New Mexico met spoed vanuit Virginia naar Pearl Harbor gedirigeerd. Ondertussen hadden de Duitsers echter de belangrijkste Europees-Atlantische havens veroverd. Om die reden werd de USS New Mexico teruggestuurd naar Norfolk in Virginia, zodat het schip samen met andere schepen van de Amerikaanse Atlantische vloot kon worden ingezet bij patrouilles om de Amerikaanse neutraliteit te waarborgen. Na de onverwachte aanval van Japan op Pearl Harbor werd de New Mexico opnieuw ingedeeld bij de Amerikaanse Stille Oceaanvloot en voer op 1 augustus 1941 van San Francisco naar Hawaï. In 1942 nam het schip deel aan de blokkade van het eiland Attu en het bombardement van Kiska in het noordelijke deel van de Stille Oceaan. Na deze acties was het vaartuig toe aan een opknapbeurt. Die werd uitgevoerd op de Puget Soundmarinewerf bij Washington. Nadien keerde het schip terug naar Pearl Harbor. Het slagschip bleef vanuit die haven opereren, escorteerde knovooien en fungeerde als luchtdoelgeschutsplatform. Op 19 en 20 juni 1944 werd de New Mexico ingezet bij de slag in de Filippijnse Zee. Enkele weken later kwam het schip opnieuw in actie bij het bestoken van Japanse posities ter voorbereiding van de Amerikaanse invasie op Guam op 21 juli. Tot 30 juli voerde de New Mexico kustbombardementen uit.

Van augustus tot oktober 1944 onderging het schip een ingrijpende revisiebeurt op de scheepswerf van Bremerton in de staat Washington. Bij de invasie van Luzon op de Filippijnen werd het schip op 6 januari 1945 getroffen door een kamikaze piloot. Bij de aanval kwam kapitein R.W. Fleming om, samen met 29 bemanningsleden. Voorts raakten 87 opvarenden gewond. Het schip bleef echter ononderbroken in actie. Op 12 mei 1945 zetten twee nieuwe Japanse zelfmoordaanvallen het schip in lichterlaaien. Daarbij kwamen 54 opvarenden om en raakten 119 mensen gewond. Het schip lag toen bij Hagushi bij Zuid-Korea voor anker. Op 28 augustus voer de New Mexico van Saipan naar de Baai van Tokio om aanwezig te zijn bij de Japanse capitulatie op 2 september. Weer vier dagen later begon het slagschip aan zijn laatste reis. Deze voerde via Okinawa en Pearl Harbor door het Panamakanaal naar de laatste rustplaats: Boston. Het schip arriveerde daar op 17 oktober 1945. Een jaar later werd het uit de vaart genomen.Twee jaar en vier dagen na de aankomst in Boston kocht het New-Yorkse bedrijf Lipsett Inc. de New Mexico voor de sloop. Het schip werd onderscheiden met zes oorlogskruizen.

Links