Militaria Wiki
Advertisement
Spectre M4

Spectre M4 met geluidsdemper

Type licht machinepistool
Land van herkomst Italië
Bouwfirma SITES (Società Italiana Tecnologie Speciali S.p.A., later GRECO SPORT, S.A.)
Ontwerp Roberto Teppa & Claudio Gritti
Productie (ontwerp / productie / in dienst) 1980 / 1984-2001 / -
Gebruiker(s)
Specificatie: Spectre H4

Afmetingen (lengte / lengte loop) 580 mm met uitgeklapte loop / 130 mm
Gewicht 2,90 kg
Kaliber 9-mm
Mondingssnelheid 400 m/sec
Vuursnelheid 850 schoten per minuut
Aanvoer patronhouder voor 30 of 50 patronen
Munitie 9×19mm Parabellum, 9×21mm IMI, .40 S&W, .45 ACP
Gebouwd
Gebruik (Landen) Frankrijk, Italië, Zwitserland, Kosovo

Het Spectre machinepistool is een ontwerp van de Italiaanse SITES-fabriek en wordt sinds het eind van de jaren zeventig gebouwd. Sinds 1983 is het wapen op de markt. Het is een krachtig wapen dat enigszins onderschat wordt en daardoor niet het commerciële succes was dat het op grond van zijn technische kwaliteiten had kunnen worden. Zoals alle machinepistolen was het wapen ontworpen voor gevechten opkorte afstand. Het is in eerste instantie toegesneden op politietaken en terreurbestrijding, en minder geschikt voor het slagveld. Dar verklaart de compacte bouw en de bescheiden afmetingen. Het is een veilig wapen om mee te nemen en kan ieder moment zonder voorbereiding ingezet worden.

De Spectre wordt in vier versies aangeboden, de half-automatische Spectre HC, het volautomatisch Spectre H4 machinepistool, de Spectre PCC met 230-mm lange loop met geluidsdemper en de Spectre Carbine met 407-mm lange loop die het prototypestadium nooit ontgroeide.

Bij het ontwerp van de Spectre is meer gelet op goede prestaties dan op lage kosten. De prijs van de Spectre is overigens desondanks nog lager dan die van topproducten als de Heckler & Koch MP5. De romp is van geperst staal, de handvatten van kunststof, en de kolf sluit in opgevouwen toestand glad aan op de doos en op de basis van de loop, zonder uitsteeksels die in kleding zouden kunnen blijven haken. Uitklappen en vergrendelen gaat eenvoudig door de kolf omhoog en naar achteren te klappen.

De Spectre werkt volgens het terugslag-principe met dichte afsluiter en een haan zorgt dat de kogel wordt afgevuurd. Dat alles draagt bij aan de veiligheid en stabiliteit bij het schieten. De bewegende delen worden door twee veren opgevangen en al met al veroorzaakthet afvuren van dit wapen weinig vibraties en maar een geringe opwaartse druk op het uiteinde van de loop vergeleken bij andere machinepistolen. Het wapen ligt meer als een half-automatisch pistool dan als een machinepistool in de hand. De trekker is double-action, en dat is uniek voor een machinepistool. Het wapen heeft geen veiligheidspal voor handbediening. In plaats daarvan echter een pal waarmee de haan ontspannen kan worden. Met ontspannen haan is per ongeluk vuren onmogelijk. Op die manier kan de Spectre veilig worden vervoerd met een patroon in de kamer. Het wapen is klaar om te vuren en als de trekker wordt overhaald gaat het schot af.

Een bijzonder kenmerk van de afsluiter is dat deze al bewegende als luchtpomp werkt en lucht door het hitteschild van de loop blaast. Zo wordt de loop beter gekoeld bij lange salvo's. Een ander opmerkelijk kenmerk van de Spectre is de compacte patroonhouder. De patronen gaan hier in rijen van vier in. Dat maakt de patroonhouder vrij breed maar tegelijk betrekkelijk kort. De houder voor vijftig patronen van de Spectre heeft ongeveer dezelfde lengte als de houder voor dertig patronen van de MP5. Dit is een groot voordeel als het wapen verborgen gehouden moet worden.

In een poging om het wapen beter te verkopen, heeft SITES de Spectre, behalve in het oorspronkelijke kaliber van 9-mm Parabellum, ook aangeboden in onder meer 0,4-inch (10,16-mm) S&W en 0,45-inch (11,43-mm) ACP.

Advertisement