Wikia

Sanders-Roe N6
Sr
Type Hovercraft van de Winchester klasse
Land van herkomst Groot-Brittannië
Bouwfirma British Hovercraft Corporation
Ontwerp Saunders-Roe
Productie (kiel / te water / in dienst) 1964 / 1965 /
Gebruiker(s)
Specificatie: SR.N6 Mk. 1S Winchester klasse - SR.N6 Mk 8

Bepantsering Geen
Bewapening Een of twee 7,62-mm machinegeweren
Vliegtuigen Geen
Voortstuwing 1x Rolls-Royce Gnome turbinemotor van 1050 pk (780 kW) voor lift en voortstuwing, uitgerust met een vierbladige Dowty Rotol propeller
Waterverplaatsing 10.900 ton standaard / 16.950 ton geladen
Snelheid/Bereik 50 knp / 170 zeemijl
Bemanning 3 + 55 volledig uitgeruste militairen of 6000 kg aan vracht
Einde

De hovercraft, of luchtkussenvoertuig, is een Britse vinding uit de jaren vijftig van de vorige eeuw. De hovercraftn oorspronkelijk een platform met bovenop de bemanning, nuttige vracht, krachtinstallatie en aandrijfsysteem, zweeft laag boven het oppervlak op een luchtkussen, dat door een hefventilator omlaag wordt gericht en onder het voertuig blijft hangen vanwege de omringende 'rok'. De hovercraft is een veelzijdig transportmiddel en kan zich op het land en water, en vrijwel alle combinaties van die twee, zoals een moeras, voortbewegen, maar kan geen snelle manoeuvres uitvoeren en in feite alleen op terreinen worden ingezet. Militaire acties waarbij de hovercraft uitstekend heeft gepresteerd, waren bijvoorbeeld een amfibische aanval vanaf zee op een vlakke kust en patrouilles op rivieren en moerassen, zoals de moerassen in Zuid-Irak, de Mekongdelte en andere rivieren in Zuidoost-Azië.

Een van de succesvolste hovercrafts in militaire en paramilitaire dienst was de Saunders-Roe SR.N6, of Winchester klasse, ontworpen door de British Hovercraft Corporation als snel autoveer voor beschutte wateren. Dit type kreeg een aantal varianten. Hoewel de Royal Navy en het Britse leger zich in veel delen van de wereld (zoals de Falklandeilanden) een oordeel wilden vormen over de capaciteiten van de Hovercraft onder allerlei militaire omstandigheden, werden de SR.N6's in 1982 verkocht na het opheffen van de testafdeling voor Hovercrafts.

De SR.N6, gekenmerkt door een lange cabine die achter uitkomt bij de krachtinstallatie, wordt aangedreven door een of twee luchtschroeven en bestuurd met een aantal vinnen en roeren achter de propeller(s). De standaard SR.N6 Mk 1, met twee luchtschroeven, kan 38 passagiers of 3 ton vracht vervoeren, een ervan werd verkocht aan de Egyptische marine en nog een acht aan de Saoedi-Arabische grens- en kustwacht. Hierna volgden de geheel militaire SR.N6 Mk 2 en SR.N6 Mk 3 voor logistieke steun, met in hun dak een laadluik, versterkte zijdekken voor lange ladingen van 0,5 ton, en een machinegeweer. Het maximale laadvermogen is 5 ton vracht of 30 volledig bewapende militairen. Dit type hovercraft werd gebruikt door de Egyptische en Iraanse marine, die elk twee Mk 2's kregen, Egypte had eerdere hovercrafts al tot een vergelijkbare standaard gebracht, zoals een laadcapaciteit voor zes mijnen van 500 kg. De Iraanse marine kocht ook zes SR.N6 Mk 4's voor kustverdediging, met als geschut onder meer een 20-mm kanon of SS-12 draadgeleide tactische raketten voor de korte afstand, als alternatief voor de meer gebruikelijke machinegeweren. De Iraanse douane kocht ook zes hovercrats, maar dit waren SR N6 Mk 6C's voor algemeen gebruik, met een grotere cabine voor 55 passagiers of 6 ton vracht. Saoedi-Arabië kocht acht SR N6 Mk 8's, die als aanvalsvaartuig elk 55 militairen konden vervoeren. Deze variant had maar één luchtschroef.