Wikia

PzKpfw VI Tiger I
T1
Type Zware gevechtstank
Land van herkomst Duitsland
Bouwfirma Henschel und Sohn
Ontwerp Erwin Aders, Henschel & Son
Productie (ontwerp / productie / in dienst) 1938-1941 / 1942-1944 / 1942-1945
Gebruiker(s)
Specificatie: PzKpfw VI Tiger I Ausf E

Afmetingen (lengte / breedte / hoogte) 6,20 m. (met kanon: 8,24 m.)/ 3,73 m. / 2,86 m.
Gewicht 55.000 kg.
Motor(en) Maybach HL 230 P45 12-cilinder benzinemotor van 515 kW (700 pk).
Prestaties (snelheid / bereik) 38 km/u / 195 km. op de weg. (100 km. op terrein)
Bewapening 1x 88-mm KwK 36 L/56 kanon met 92 AP en HE granaten, 2x 7,62-mm MG 34 machinegeweren
Doorwaaddiepte 1,2 m.
Hellingshoek 60%
Verticaal obstakel 0,79 m.
Overschrijdend vermogen 1,8 m.
Bemanning 5
Gebouwd 1347
Gebruik (Landen)

Al in 1938 realiseerde het Duitse leger zich dat de toen ontworpen Panzerkampfwagen IV tank in de toekomst vervangen zou moeten gaan worden door een meer capabel voertuig. Diverse bedrijven bouwden prototypes, maar geen van alle werd in productie genomen. In 1941 werd een bestelling bij Henschel geplaatst voor een 36 ton zware tank, de VK 3601. De eisen voor dit voertuig luidden: maximumsnelheid 40 km/u, goede pantserbescherming en een krachtig kanon.

Er werd een prototype gebouwd, maar de verdere werkzaamheden stopten toen er in mei 1941 een order werd geplaatst voor een 45-ton tank, genaamd de VK 4501. Deze zou gewapend zijn met een aangepaste versie van het exellente 88-mm Flak/antitankkanon, dat in die dagen zwaar gevreesd was onder de Europese legers. Het was een vereiste dat het prototype voor Hitlers aanstaande verjaardag, op 20 april 1942, klaar zou moeten zijn om getest te worden. Doordat er weinig tijd was, nam Henschel ideeën over van de VK 3601 en een ander afgeblazen project, de VK 3001(H)

Het eindprodukt was de VK 4501(H), waarbij de H voor Henschel stond. Ook Porsche bouwde een soortgelijk type, de VK 4501(P). Beide prototypes waren op tijd klaar om tijdens Hitlers verjaardag gedemonstreerd te worden. In augustus 1942 werd het Henschel type geselecteerd voor productie onder de benaming PzKpfw VI Tiger Ausf E of SdKfz 181.

Voor het geval dat de Henschel VK 4501 tijdens de tests een mislukking bleek te zijn, werden er uit voorzorg negentig Posche VK 4501 tanks besteld. Deze werden vervolgens afgeleverd als tankjagers, onder de naam Panzerjäger Tiger (P) Ferdinand (SdKfz 184). Het voertuig was vernoemd naar zijn ontwerper, Dr. Ferdinand Porsche.

Voor zijn tijd was de Tiger een uitmuntend ontwerp met een krachtig kanon en goede bepantsering, maar het was ook moeilijk en gecompliceerd om hem te produceren. Een belangrijke schaduwzijde was zijn wielophanging, die makkelijk met modder en stenen verstopt raakte. Aan het Oostfront kon dit desastreus zijn als tijdens winterse nachten de modder bevroor en het voertuig de volgende dag onbeweeglijk bleek te zijn, vaak precies wanneer de Sovjets hun aanvallen hadden gepland. Als de voertuigen op de weg reden werd een 51,5 cm breed spoor gevormd. Tijdens het gevecht en in het terrein werd een spoor van 71,5 cm gevormd, dit gaf een lagere gronddruk en dus een verbeterde terreinbegaanbaarheid.

Het hoofdwapen van de Tiger bestond uit een 88-mm KwK 36 kanon, met een 7,92-mm MG 34 machinegeweer en een soortgelijk wapen rechtsvoor op de romp. De tank kon 92 granaten voor het kanon en 5850 patronen voor het machinegeweer meevoeren.

Het Britse leger werd voor het eerst geconfronteerd met de Tiger in Tunesië en nadien verscheen het aan alle Duitse fronten. De Tiger was van augustus 1942 tot augustus 1944 in productie en er werden in totaal 1347 tanks gebouwd. Er bestonden drie hoofdvarianten. De belangrijkste was de basis tank, maar er werden ook enkele Befehlspanzer Tiger of Tiger commandotanks gebouwd. Bij deze voertuigen was het kanon verwijderd om meer ruimte in de koepel te creëren voor communicatieapparatuur. De Befehlspanzer kon ook als gewondenvoertuig fungeren, uitgerust met een lier.

De derde variant was de zwaar gepantserde Sturmtiger. Dit type had een nieuwe bovenbouw met een grote 38-cm Type 61 raketlanceerder. Van dit type werden er slechts tien gebouwd.

Links