Wikia

Lichte Tank M3
M3

M3, laat productiemodel

Type Lichte tank
Land van herkomst USA
Bouwfirma American Car and Foundry Company, Cadillac division of General Motors, General Motors, Massey-Harris
Ontwerp
Productie (ontwerp / productie / in dienst) 1937 / 1941-1944 / 1941
Gebruiker(s)
Specificatie: M5A1

Gewicht 15 ton
Motor(en) Twin Cadillac Series 42 van 160 kW (220 pk)
Prestaties (snelheid / bereik) 58 km/u / 160 km
Bewapening 1x 37-mm M3 kanon, 3x Browning M1919A4 machinegeweren
Doorwaaddiepte 0,91 m.
Hellingshoek 60%
Verticaal obstakel 0,61 m.
Overschrijdend vermogen 1,83 m.
Bemanning 4
Gebouwd 22.744 (M3 en M5)
Gebruik (Landen) Paraguay, Australië, België, Bolivië, Brazilië, Canada, Chili, China, Colombië, Cuba, Tsjechoslowakije, Dominicaanse Republiek, Ecuador, El Salvador, Frankrijk, Haïti, Hongarije, Indië, Indonesië, Italië, Japan, Mexico, Nederland, Nieuw-Zeeland, Nicaragua, Filippijnen, Polen, Portugal, Roemenië, Zuid-Afrika, Zuid-Rhodesië, Turkije, Groot-Brittannië, Uruguay, Verenigde Staten, Rusland, Venezuela, Joegoslavië.

De ontwikkeling van de lichte tank in Amerika gaat terug tot de jaren twintig, toen er verschillende lichte tanks voor infanterie steun werden ontwikkeld in kleine aantallen. Vroeg in de jaren dertig ontstond aldus de Light Tank M2 met een aantal ontwerpen die allemaal de aanduiding M2 gebruikten. Deze serie was met een 37-mm kanon tamelijk zwaar bewapend, maar in 1940 was het model verouderd en werd alleen nog voor training gebruikt nadat het zijn hoogtepunt had bereikt met de M2A4.

De gebeurtenissen van 1940 in Europa werden op de voet gevolgd door het Amerikaanse leger, waar men besefte dat de lichte tanks een zwaardere bepantsering nodig zouden hebben. Dat maakte ook een nieuw onderstel nodig om het gewicht te kunnen dragen. Dat resulteerde in de Light Tank M3, die gebaseerd was op de M2A4. In 1941 was de productie ervan op volle toeren, en de massaproductie van de M3A1 kwam op gang zodra de VS in de oorlog betrokken waren geraakt. Vroege versies gebruikten klinknagels, maar later volgden er gelaste koepels en uiteindelijk ook gelaste rompen. Veel detailveranderingen werden doorgevoerd.

Tegen de tijd dat de M3 productie beëindigd werd, waren er 5811 gemaakt. De basisbewapening van de M3A1 was het 37-mm kanon, een coaxiaal 7,62-mm machinegeweer en vier extra 7,62-mm machinegeweren ( één boven op de koepel voor luchtafweer, één voor in de romp en twee in de zijkasten die door de bestuurder gebruikt werden). Het pantser varieerde van 15 mm tot 43 mm.

De M3 werd overal gebruikt waar het Amerikaanse leger in actie kwam. Het bleek een bijzonder betrouwbaar voertuig en werd gewaardeerd door de bemanning. Grote aantallen M3's kwamen terecht bij de bondgenoten van Amerika. De grootste ontvanger was Groot-Brittannië, waar hij bekend stond als de Stuart.

Voor de Britten was de Stuart nogal groot voor een lichte tank, maar de bemanning waardeerden de wendbaarheid en betrouwbaarheid van het voertuig. Waar ze niet blij mee waren was dat er twee typen motoren werden gebruikt in twee verschillende versies, de normale motor was de Continental 7-cilinder stermotor (Stuart I). Om de productie te versnellen in een tijd dat er veel vraag was, werd de Guiberson T-1020 ervoor in de plaats geïnstalleerd (Stuart II). Dit leidde onvermijdelijk tot logistieke problemen.

Belangrijke varianten waren de M3A1 (Stuart III en Stuart IV) met benzine- en dieselmotoren, uitgerust met een gyrogestabiliseerd kanon, een aangedreven 360° draaibare koepel, en de verbeterde M3A3 (Stuart V) met een groter compartiment voor de bestuurder en dikker pantser. Het 37-mm kanon werd de hele productietijd van de M3 gebruikt. In 1944 had de tank nauwelijks nog waarde op het slagveld, en bij veel M3's en Stuarts die verkenningstaken uitvoerden werd de koepel verwijderd om de zichtbaarheid te verbeteren. In plaats daarvan werden er extra machinegeweren gemonteerd. Veel van deze M3's werden gebruikt als commandovoertuigen. De M3 en Stuart tanks werden vanaf de Noord-Afrikaanse campagne gebruikt en anderen werden doorgegeven aan het Rode Leger. De Light Tank M5 was een variant die aangedreven werd door twee Cadillacmotoren, die vergelijkbaar waren met de M3 serie en te herkennen was aan het achterdek waar ruimte geschapen was voor de twee motoren. In Britse dienst werd de M5 de Stuart VI genoemd, dezelfde aanduiding werd die voor de M5A1 gebruikt werd. De laatste had een verbeterde koepel met een uitstulping aan de achterkant voor de radio, net als op de M3A3.

Varianten

    • Amerikaanse en Britse benaming:
  • M3 (Stuart I): 5811 gebouwd, waarvan 1285 met een Guiberson dieselmotor (Stuart II), latere productie M3's hadden een toren van een M3A1, zonder de torenmand, Stuart Hybrid genoemd.
  • M3A1 (Stuart II): 4621 gebouwd, uitgerust met een nieuwe toren zonder koepel. De sponson van de machinegeweren waren weggelaten. De M3A1's met Guiberson dieselmotoren werden door de Britten Stuart IV genoemd.
  • M3A3 (Stuart V): 3427 gebouwd, in productie genomen om rompverbeteringen (gelaste romp) van de M5 in de M3 serie te integreren. De toren had een uitstulping om de SCR-508 radio in onder te brengen.
  • M5 (Stuart VI): 2075 gebouwd, uitgerust met 2 Cadillac motoren, vernieuwde romp van de M3A3 met verticale zijkanten en verhoogd motorcompartiment, de toren was dezelfde als bij de M3A1.
  • M5A1 (Stuart VI): 6810 gebouwd, een M5 uitgerust met een M3A3 toren.
  • 75mm Howitzer Motor Carriage M8: 1778 gebouwd, gebaseerd op de M5 serie. Het kanon was vervangen door een 75 mm M2/M3 howitzer in een open toren, een trekhaak was voorzien om een munitieaanhanger te slepen.
  • T18 Howitzer Motor Carriage: Zelfrijdend geschut gebaseerd op een M5 chassis, uitgerust met een 75-mm M1A1 Pack Howitser. 2 prototypes gebouwd, maar later gecancelled.
  • T82 Howitzer Motor Carriage: Zelfrijdend geschut met een 105 mm Howitzer M3, gebaseerd op een M5A1 chassis. Twee prototypes werden getest op Aberdeen Proving Ground, maar stopgezet in juni 1945.
  • T56 3in Gun Motor Carriage: Zelfrijdend geschut met een 3-inch Gun M1918, gebaseerd op een M3A3 chassis. De motor was naar het midden verplaatst om ruimte te maken voor het gevechtscompartiment. Project startte in september 1942, maar werd in februari 1943 stopgezet.
  • T57 3in Gun Motor Carriage: Variant van de T56, uitgerust met een Continental motor uit een Medium Tank M3, stopgezet in februari 1943.
  • T27 / T27E1 81 mm Mortar Motor Carriage: Een M5A1 met hetzelfde gevechtscompartiment als de T56, maar uitgerust met een 81-mm mortier en een M2 Browning machinegeweer. Het project werd in 1944 stopgezet vanwege te weinig beschikbare bemanningen en munitieruimte.
  • T29 4.2in Mortar Motor Carriage: Identiek aan de T27, maar met een 107-mm mortier. Project stopgezet om dezelfde reden als bij de T27.
  • T81 Chemical Mortar Motor Carriage: Gebaseerd op een M5A1 chassis en uitgerust met een 107-mm mortier die chemische munitie afvuurde.
  • M3 with Maxson Turret: Anti-aircraft variant, bewapend met .50 machinegeweren in een Maxson toren. Het project werd stopgezet ten voordele van de MGMC M16.
  • 20 mm Multiple Gun Motor Carriage T85: Anti-aircraft voertuig, gebaseerd op hetzelfde chassis als de T65, maar uitgerust met Oerlikon 20-mm kanonnen.
  • M3/M5 Command Tank: M3/M5 met de toren verwijdert en uitgerust met radiocommunicatie apparatuur en een .50 machinegeweer.
  • T8 Reconnaissance Vehicle: M5 verkenningsvoertuig uitgerust met een .50 machinegeweer.
  • M3 with T2 Light Mine Exploder: Enkel plannen.
  • M3/M3A1 with Satan Flame-gun: Uitgerust met een Ronson vlammenwerper in de plaats van het kanon, 20 gebouwd voor het USMC in 1943.
  • M5A1 with E5R1-M3 Flame Gun: Uitgerust met een vlammenwerper in de plaats van het kanon.
  • M3A1 with E5R2-M3 Flame-gun: Uitgerust met een vlammenwerper in de plaats van het kanon.
  • M5 Dozer: M5 met dozerblad, de toren was meestal verwijdert.
  • M5 with T39 Rocket Launcher: Uitgerust met een T39 raketlanceerder met twintig 7.2-inch raketten op de toren, geen productie.
  • M5A1 with E7-7 Flame Gun: Uitgerust met een vlammenwerper in de plaats van het kanon.
  • M5A1 with E9-9 Flame-throwing equipment: Alleen prototype.
  • M5A1 with E8 Flame-gun: Grote toren verwijdert en de vlammenwerper geplaatst in een kleinere tore, alleen prototype.
    • Britse:
  • Stuart Recce: Verkenningsvoertuig zonder toren.
  • Stuart Command: Stuart Kangaroo met extra radio's.
    • Braziliaanse:

Tijdens de jaren '70, ontwikkelde de Braziliaanse firma Bernardini updates voor de Braziliaanse Stuart tanks.

  • X1A: Gebaseerd op de M3A1, uitgerust met een Saab-Scania dieselmotor van 210 kW (280 pk), nieuwe vering, betere bepantsering, nieuwe vuurcontrole en een DEFA 90-mm kanon in een nieuwe toren, 80 gebouwd.
  • X1A1: Een X1A uitgerust met verbeterde vering met drie ipv twee veerpoten. Geen productie.
  • X1A2: Gebaseerd op een X1A1, maar geleek niet meer op de originele Stuart. Het voertuig woog 19 ton,had een bemanning van 3, bewapend met een 90-mm kanon en uitgerust met een Saab-Scania dieselmotor van 220 kW (300-pk). 30 voertuigen werden geproduceerd in 1979–1983.