Wikia

La Gloire
Gloire

La Gloire was het eerste met ijzer beklede zeegaand oorlogsschip

Type Pantserschip
Land van herkomst Frankrijk
Bouwfirma Arsenal de Toulon
Ontwerp Henri Dupuy de Lôme
Productie (kiel / te water / in dienst) 1858 / 1859 / 1860-1879
Gebruiker(s) Franse marine
Specificatie

Afmetingen (lengte/breedte/diepgang) 778 m. / 17 m. / 8,5 m.
Bepantsering Romp: 120 mm. / Bovenbouw: 100 mm.
Bewapening 36x 164-mm. Mle 1858 voorlaadkanons met getrokken loop / Na 1868: 8x 240-mm. Mle 1864 en 6x 192-mm. Mle 1866 achterlaadkanons.
Vliegtuigen geen
Voortstuwing 1x horizontale retour drijfstang-stoommachine met 8 boilers die 1900 kW leveren aan een schroef.
Waterverplaatsing 5630 ton
Snelheid/Bereik 13 knopen / 4000 km. aan 8 knopen
Bemanning 570
Einde Uit dienst genomen in 1879 en verschroot in 1883.

Het pantserschip, gecreëerd door het bevestigen van smeedijzeren platen aan de buitenzijden van een conventionele rompstructuur van hout, werd voor het eerst echt op de proef gesteld onder de toen 'moderne' operationele omstandigheden in de Krimoorlog (1853-1856) tussen Rusland en Frankrijk, Turkije en het Verenigd Koninkrijk. Onder de indruk van de prestaties van vroege pantserschepen, vooral in hun strijd tegen Russische landkanons bij Fort Kinburn aan de monding van de rivier de Dnjepr, begon de Franse marine met debouw van een reeks bepantserde oorlogsschepen. Die inspanning werd van ganser harte gesteund door keizer Napoleon III die zich bewust was van de groeiende rivaliteit tussen Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk.

Stanislas Dupuy de Lôme, die in 1857 scheepsbouwer bij de Franse marine was geworden, voltooide in de loop van 1858 het ontwerp van zes pantserschepen met conventionele boordbatterijen. De eerste van deze schepen behoorde tot de La Gloire-klasse, en bij de La Gloire, het hoofdschip in deze klasse, was De Lömes ontwerp in wezen een verdere uitwerking van 's werelds eerste stoomoorlogsschip met schroefaandrijving: Le Napoléon (1852). Omdat de industriële basis ontbrak voor een oorlogsschip met ijzeren romp, moesten de Fransen een compromis sluiten. Zodoende werd La Gloire, na voltooiing door het Arsenal de Toulon in augustus 1860, een pantservaartuig waarbij de flanken van de houten romp, met een dikte van 610 mm tot 660 mm, waren overdekt met puddelijzeren platen van 110-120 mm dik, zwaar versterkt met ijzeren sluitingen. La Gloire had één ijzeren dek en het tuigage van een vrij kleine barketijn met drie masten dat later werd vervangen, voor een beter zeilvermogen in vredestijd, met een complete scheepstuigage en grotere zeilen. De schroef werd aangedreven door een horizontaal krukdrijfstangsmechanisme op stoomkracht van acht ovalen ketels. Bedoeld voor de traditionele gevechtslinie, was de La Gloire uitgerust met boordgeschut bestaande uit 36 164-mm voorlaadkanons met getrokken loop, met 18 stuks aan weerszijden van het geschutsdek. Deze opstelling werd weldra vervangen door 12 of 16 kanons van 164-mm, 12 55-ponder gladloopskanons en vier 346-mm voorlaadhouwitsers met getrokken loop.

De andere twee schepen uit de klasse waren de L'Invicible (1862) en La Normandie (1862). Het eerst werd gebouwd bij het Arsenal de Toulon en voltooid in maart 1862, het tweede bij het Arsenal de Cherbourg en voltooid in mei 1862. Deze drie schepen werden gekoppeld aan de La Couronne (1862), die een ijzeren romp bezat, en de tien schepen uit de Province-klasse, waarvan de La Heroïne (1863) een ijzeren romp had, evenals de pantserschepen Magenta (1861) en Solférino (1861), met elk 50 boordkanons.

De La Gloire bleef acht jaar in de vaart alvorens grondig te worden vernieuwd en terug te keren met acht 239-mm en zes 193-mm kanons met getrokken loop, wat de overstap van de Franse marine naar achterladers markeerde. In 1879 werd de La Gloire afgevoerd en vier jaar later gesloopt. Al was de La Gloire niet opvallend succesvol, zij inspireerde de Britten tot de bouw van de HMS Warrior (1861), een veel groter oorlogsschip met ijzeren romp die La Gloire volledig in de schaduw stelde en een nieuw type oorlogsschip in het leven riep.