Wikia

Dassault Mirage 2000N
2000N
Type Tactische bommenwerper
Land van herkomst Frankrijk
Bouwfirma Dassault Aviation
Ontwerp Dassault Aviation
Productie (eerste vlucht / In gebruik / in dienst) 1986 / 1988 / Actief - uit dienst in september 2018
Gebruiker(s) Armée de l'Air
Specificatie

Afmetingen (lengte / spanwijdte / hoogte / vleugeloppervlak) 14,55 m. / 9,26 m. / 5,15 m. / 41 m².
Gewicht (leeg / max. startgewicht) 7500 kg. / 15.000 kg.
Motor(en) 1x SNECMA M53-P2 turbofan van 95,12 kN met naverbrander
Prestaties (snelheid / plafond / bereik) 2338 km/u /16.460 m. / 3333 km.
Bewapening 2x 30-mm DEFA 554 vaste voorwaarts vurende kanonnen in het onderste deel van de romp, 6300 kg aan raketten en bommen aan vijf ophangpunten onder de romp en vier onder de vleugels.
Bemanning 2
Gebouwd 75 (Mirage 2000N), 86 (Mirage 2000D)
Gebruik (Landen) Frankrijk.

Toen de Dassault Mirage 2000 werd ontworpen, was de functie van penetratiebommenwerper met kernwapens één van de beoogde rollen voor het toestel. Als zodanig kreeg hij de aanduiding Mriage 2000P (Pénétration), die later werd vervangen door de aanduiding Mirage 2000N (Nucléaire) om verwarring met de oudere Dassault Mirage IVP te voorkomen. Een wapenofficier werd noodzakelijk geacht bij de inzet van het toestel als bommenwerper, en de 2000N was dan ook gebaseerd op de 2000B trainer met dubbele cockpit. Ook werden elementen zoals de navigatie-avionica van de oorspronkelijke 2000C onderscheppingsjager gebruikt, en werd het casco verstevigd om met hoge subsonische snelheid op boomtophoogte te kunnen opereren.

In de neus werd een Dassault Electronique/Thomson-CSF Antilope V radar ingebouwd, die onder meer een terrein volg-, een navigatie-, en verschillende wapengeleidingsfuncties had. Voor de zelfverdediging werd de 2000N uitgerust met Magic 2 AAM's en Dassault Electronique Sabre stoorzenders, plus een Serval radarwaarschuwingsontvanger. Er werden 170 Mirage 2000N's besteld. Dat zijn er zeventig meer dan aanvankelijk voorzien, vanwege de vertraagde komst van de Dassault Rafale. Een niet-nucleaire versie werd verwarrend genoeg aangeduid als Mirage 2000N' (N Prime), maar die aanduiding werd in 1990 gewijzigd in Mirage 2000D.

Zes Escadres de Chasse zijn uitgerust met de Mirage D of N. De D's vliegen bij drie squadrons te Nancy: EC 1/3 'Navarre', EC 2/3 'Champagne' en SC 3/3 'Ardennes'. Het zullen de laatste toestellen van de Franse luchtmacht zijn die door de Rafale worden vervangen. In 2016 telde het Commandement de la Force Aérienne de Combat (CFAC), waaronder luchtverdediging, niet-nucleaire grondaanval en verkenningstaken vallen, naar schatting 300 Rafales en Mirage 2000D's. De Mirage 2000N's zijn ingedeeld bij het Commandement des Forces Aériennes Strategiques (CFAS), de strategische luchtmacht. Sinds het vertrek van de Dassault Mirage IVP en de ballistische raketten van het Plateau d'Albion vormen de drie squadrons met Mirage 2000N's de enige kernafschrikkingsmacht van de CFAS. Op Luxeuil zijn EC 1/4 'Dauphine' en 2/4 'Lafayette' gestationeerd. Op Istres is EC 3/4 'Limousin' gestationeerd. De Mirage 2000N's worden bijgetankt door Franse Boeing C-135 Stratolifter van het type FR, die ook op Istres zijn gestationeerd.

De Mirage 2000N wordt, na 30 jaar dienst, in september 2018 uit dienst genomen.