Wikia

Boeing RB/WB-47 Stratojet
RB47H

Type

Lange-afstands verkenningsvliegtuig

Land van herkomst

Amerika
Bouwfirma Boeing
Ontwerp
Gebruiker(s) USAF
Specificatie

Afmetingen (lengte / spanwijdte / hoogte / vleugeloppervlak) 32,65 m. / 8,54 m. / 132,7 m²
Gewicht (leeg / max. startgewicht) 35.900 kg. / 60.400 kg.
Motor(en) : 6 × General Electric J47-GE-25 turbojets van 32 kN elk
Prestaties (snelheid / plafond / bereik) 977 km/u / 10.100 m. / 7478 km.
Bewapening geen
Bemanning 3
Gebouwd 263
Gebruik (Landen) Verenigde Staten

In 1953 vond de eerste vlucht plaats van een nieuwe versie van de Boeing B-47 Stratojet en deze versie zou nog lang nadat de laatste B-47 bommenwerper met pensioen was gegaan in dienst zijn. Eerst was er de RB-47B, een tot verkenner omgebouwde Stratojet. Maar de RB-47E was de eerste als verkenner gebouwde variant. Met zijn verlengde neus was de RB-47E gebouwd voor lange-afstand fotoverkenning. Op verschillende punten onder in het vliegtuig waren camera's geplaatst. Bij andere versies, zoals de RB-47H en de ERB-47H werd ruimte voor extra bemanningsleden met hun Electronic Intelligence (ELINT) apparatuur gemaakt in wat vroeger het bommenruim was.

De RB-47 werd vooral door de 55th SRW (Strategic Reconnaissance Wing) gebruikt op bases in Engeland en Turkije. Vanuit het Westen en het nabije Oosten vlogen ze het Sovjet luchtruim in voor 'ferret' (opsporen) spionagevluchten. Het bestaan van deze supergeheime opdrachten werd doorgaans ontkend, vooral als er problemen uit voorkwamen.

De gevaren van dit soort missies werden eens te meer duidelijk toen op 1 juli 1960 een Russische MiG een van Forbes, Kansas opgestegen RB-47H van het 55th SRW onderschepte. Russische en Noord-Koreaanse MiG's haalden later ook andere toestellen naar.

Behalve conventionele verkenningstaken vervulden aangepaste B-47's nog andere rollen. Toestellen van het type B-47E werden omgebouwd tot de radiografish bestuurde QB-47. Deze kon in principe operationele missies vervullen die te riskant waren voor een bemanning. In de praktijk bleef het bij het vervullen van de rol van lokaas bij oefeningen, waarbij de besturing op afstand plaatsvond vanuit DB-47 toestellen.

In 1963 werden 35 uit dienst genomen B-47E's omgebouwd tot EB-47L vliegtuigen voor elektronische communicatie. Ze konden verbindingen tussen vliegtuigen tot stand brengen of met grondstations. Andere toestellen werden verbouwd tot weerverkenner voor de Military Air Transport Service (MATS). De WB-47B en WB-47E hadden verschillende soorten weerstations en meetapparatuur aan boord, waaronder luchtmonster-pods en weerradar. De WB-47 voerde vaak weerverkenning uit voor missies van de B-47 en de RB-47.

De laatste RB-47 van de 55th SRW op Forbes, Kansas werd pas op 29 december 1967 afgedankt en de laatste WB-47 van het tot Military Airlift Command omgedoopte MATS in 1969.

Varianten

  • RB-47B: Aanduiding voor 24 B-47's, die waren omgebouwd voor verkenningsdoeleinden, sommige aangeduid als YRB-47B, in een apart verwarmd compartiment in het bommenruim bevonden zich acht camera's en andere uitrusting.
  • QB-47E: In totaal werden veertien B-47E's omgebouwd tot radiobestuurd onbemand vliegtuig. Ze werden enerzijds ingezet als doelvliegtuig, zij het, vanwege de kosten, niet voor eenmalig gebruik en anderzijds ingezet voor taken, die te gevaarlijk werden geacht om er een bemanning aan te wagen.
  • RB-47E: Belangrijke versie van de B-47 voor strategische verkenningen, op de productielijnvan Boeing werden 240 toestellen in deze uitvoering voltooid, de bombardementsuitrusting werd vervangen door elf camera's plus apparatuur voor nachtfotografie.
  • WB-47E: 24 conversies van de B-47E's tot weerverkenners ten behoeve van MAC's weerdienst.
  • RB-47H: 32 toestellen voltooid als elektronische verkenningstoestellen, uitgerust met radarkoepels in de neus, onder de romp en aan de vleugels en het bommenruim omgebouwd tot compartiment voor apparatuur en drie gespecialiseerde bemanningsleden.
  • ERB-47H: Drie B-47E's, die voor dezelfde taak werden omgebouwd als de RB-47H, maar met slechts accomodatie voor vijf bemanningsleden.
  • RB-47K: Vijftien andere RB-47E's werden onder deze aanduiding afgebouwd als foto-/ weerverkenner voor missies op alle hoogten.
  • EB-47L: Nieuwe aanduiding voor 35 B-47E's, na conversie tot vliegende verbindingsstations.