Wikia

A11 Mark I Matilda I
A11

Type

Lichte infanterietank

Land van herkomst

Groot-Brittannië
Bouwfirma Vickers-Armstrongs
Ontwerp Sir John Carden, Vickers-Armstrongs
Productie (ontwerp / productie / in dienst) 1935 / 1936-1940 / 1938-1940
Gebruiker(s) Britse leger
Specificatie

Gewicht 11 ton
Motor(en) een 3,6 liter V8 Ford Model 79 benzinemotor van 52 kW (70 pk).
Prestaties (snelheid / bereik) 13 km/u / 129 km.
Bewapening 1x Vickers .303 of Vickers .50 machinegeweer
Doorwaaddiepte 90 cm. slechts over een kleine afstand.
Hellingshoek
Verticaal obstakel 60 cm.
Overschrijdend vermogen 30 cm.
Bemanning 2
Gebouwd 140

Gebruik (Landen)

Groot-Brittannië

Het eerste proefmodel van de A11 Mark I Matilda I was een ontwerp van Sir John Carden, gebouwd in 1936 door Vickers. De maximumsnelheid was slechts 13 km/u omdat men destijds vond dat infanterieondersteuningstanks hooguit de infanterie moest kunnen bijhouden. De A11 was bewapend met een mitrailleur kaliber 7,7 of 12-mm.

Om de kosten zo laag mogelijk te houden werd de constructie zo eenvoudig mogelijk gehouden. Er werd een commerciële Ford V8 motor met transmissie gebruikt plus de besturing, wielophanging, remmen, koppeling en vering van een lichte Vickers- en een Dragonkanontractor. De romp was geheel genageld, de koepel was gegoten.

De eerste order van zestig stuks werd in april 1937 geplaatst. Later is deze uitgebreid tot 140 exemplaren. Alle exemplaren waren in augustus 1940 gereed. Hoewel de A11 goedkoop en betrouwbaar was, bleek hij al snel verouderd en in vuurkracht direct overtroffen. De A11 deed dienst in de eerste oorlogsdagen van WO II, daarna is hij alleen voor trainingsdoeleinden ingezet.

Er gaan verhalen over hoe de tank aan de bijnaam Matilda kwam. Zo zou geberaal Sir Hugh Elles bij het zien van de komische, eendachtige uiterlijk en de schommelende bewegingen de tank hebben vernoemd naar een stripfiguur uit die tijd. In werkelijkheid had Sir John Carden de codenaam Matilda zelf op de oorspronkelijke ontwerptekening geschreven.

In musea

Het Tankmuseum te Bowington heeft drie tanks in haar bezit. De eerste, mogelijk de T3447, is in rijdende conditie, de tank werd gebruikt als doel tijdens trainingen, hij werd volledig gerestaureerd, maar de motor en versnellingbak zou niet origineel zijn. De tweede werd gebouwd in 1940 en gerestaureerd in de jaren '80, hij draagt de beschildering van de T8106, een tank van het 4th Royal Tank Regiment in Frankrijk in mei 1940. De derde is een wrak dat werd gebruik als doel bij trainingen.