Wikia

2S19 Msta-S
2S19

Type

gemotoriseerd kanon

Land van herkomst

Rusland
Bouwfirma Uraltransmash
Ontwerp Uraltransmash
Productie (ontwerp / productie / in dienst) 1980 / 1988 / 1989- actief
Gebruiker(s)
Specificatie

Gewicht 41,9 ton
Motor(en) V-84A 12-cilinder meerbrandstof dieselmotor van 626 kW (840 pk.)
Prestaties (snelheid / bereik) 60 km/u / 500 km.
Bewapening 152-mm 2A65 houwitser, 12,7-mm NSVT AA machinegeweer
Doorwaaddiepte 1,2 m. , met voorbereiding: 5 m.
Hellingshoek 60%
Verticaal obstakel 0,85 m.
Overschrijdend vermogen 2,8 m.
Bemanning 5
Gebouwd

Gebruik (Landen)

Azerbeidzjan, Belarus, Ethiopië, Georgië, Rusland, Ukraïne, Venezuela, Marokko.

In 1985 begon men aan een vervangend wapen voor de 2S3 Akatsiya en de 2S5 Giatsint-S gemotoriseerde kanonnen. Het nieuwe voertuig moest onderdelen van zowel de T-72 en de T-80 tanks gebruiken, er moest een nieuw kanon komen, omdat de 2433 al vanaf 1955 in gebruik was. In 1989 werd de 2S19 door het Sovjetleger geaccepteerd en kreeg hij de naam 2S19 Msta-S, een afwijking van de gewoonte om GG's te vernoemen naar bloemen of planten, aangezien de Msta een rivier in Het Russische Ilmen district is.

De 2S19 gebruikt de romp en onderstel van de T-80 tank, maar met de beproefde twaalfcilinder dieselmotor van de T-72. Op het eerste, tweede en zesde loopwiel zitten gestuurde telescopische schokdempers die tijdens het vuren worden geregeld, zodat het voertuig achterop geen terugstootschop nodig heeft. De bestuurdersruimte is gelijk aan die in de T-80 en er is geen verbinding met de koepelbemanning, behalve per intercom. De koepel staat op het chassis en kan 360° draaien. Hij heeft twee laadsystemen, een geheel automatische voor de granaten en een halfautomatische voor de kardoezen. Deze systemen maken het voor de 2S19 mogelijk een hoge en nauwkeurige vuursnelheid aan te houden, en hij kan 38 van de 40 doelen op 15 km. raken. De automatische laders kunnen het kanon bij elke stand laden, waardoor het kanon tussen het schieten door niet in de horizontale stand terug hoeft te komen. De energiebron van de koepel staat los van die van het voertuig. Hierdoor kan de dieselmotor tijdens het gevecht uit worden gezet om de warmte-uitstraling te verminderen. Dit is essentieel op het moderne slagveld, omdat de nieuwste geleidewapens op hittebronnen als een warme motor of uitlaat kunnen worden gericht.

Net als veel Sovjetwapens wordt dit voertuig veel geëxporteerd, er is ook een speciale exportversie voor NAVO-munitie.

varianten

  • 152 mm howitzer 2A65: Een getrokken versie van het kanon.
  • 1K17 "Szhatie" : Een "laser tank" bewapend met een batterij van lasers bedoeld om opto-elektronische systemen uit te schakelen, maakt gebruik van Msta-S chassis en toren.
  • 2S19M1 (2000): Verbeterde versie met automatisch laadsysteem en satellietplaatsbepalingssysteem (GLONASS).
  • 2S19M2 "Msta-SM" (2013): Verbeterde versie uitgerust met een nieuw automatisch brandbeveiligingssysteem. Digitale elektronische kaarten zijn nu beschikbaar, waardoor de terreinoriëntatie aanzienlijk versneld wordt in moeilijke geografische omstandigheden, waardoor het mogelijk is om missies sneller en efficiënter te ontplooien.
  • 2S19M1-155 (2006): Exportversie van de 2S19M1, uitgerust met een L/52 kanon met een bereik van meer dan 40 km.
  • 2S27 "Msta-K": Variant op wielen, (K = kolyosnij), gemonteerd op een 8x8 truckchassis. Er waren verschillende prototypes, gebasseerd op een KrAZ-ChR-3130 en twee gebasseerd op een Ural-5323 (met en zonder toren).
  • 2S30 "Iset": Opgewaardeerde versie, enkel prototype.
  • 2S35 "Koalitsiya-SV": Project voor een nieuw artillerie systeem voor de Russische landmacht (SV = sukhoputniye voyska). De vroege prototypes bestonden uit een 2S19 chassis met een gemodificeerde toren, uitgerust met een over-en-onder-dubbele autoloaded 152mm hobbit. De ontwikkeling van deze variant werd geannuleerd ten gunste van een geheel nieuw artillerie systeem met dezelfde benaming.